Правилник за организацията и дейността на обществения посредник на територията на Община Пловдив

Print Friendly

П Р А В И Л Н И К

                  ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА ОБЩЕСТВЕНИЯ

                   ПОСРЕДНИК НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ПЛОВДИВ

        Приложение към Решение № 261, взето с Протокол № 18 от 6.10.2005г.,

        изм. с Р. № 529, Пр. № 22 от 18.12.2007г., в сила от 18.12.2007г.,

        изм. с Р. № 206, Пр. № 12 от 26.06.2008г., в сила от 26.06.2008г.;

        изм. и доп. с Р. № 69, Пр. № 8 от 17.03.2011г.; изм. и доп. с Р. № 215, Пр. № 11 от 14.06.2012г.;

                               I. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (1) Този правилник се приема на основание на чл. 2, ал. 1, чл. 136, ал. 1 от Конституцията на Република България, чл. 3 от Европейската  харта за местно самоуправление, чл. 21а, ал. 2, и чл. 22, ал. 1 от   Закона за местно самоуправление и местна администрация.

(2) Общественият посредник функционира на територията на Община Пловдив   на основание чл. 21а от Закона за местно самоуправление и местна  администрация и Решение № 261 по Протокол № 18 от 06.10.2005 г. на    Общинския съвет – гр. Пловдив.

Чл. 2. (1) Общественият посредник съдейства за спазване правата и   законните интереси на гражданите и техните организации пред органите на  местното самоуправление и местната администрация и представя мотивирани предложения за промяна на съществуващата практика на административното обслужване на гражданите.

(2) В своята дейност общественият посредник е независим и се подчинява   само на Конституцията на Република България, българското законодателство   и ратифицираните международни договори, по които Република България е страна, като се ръководи от личната си съвест и морал.

Чл. 3. (1) Дейността на обществения посредник е публична.

(2) Общественият посредник осъществява своята дейност, като прави      предложения и препоръки до органите на местното самоуправление, автори  на оспорваните актове или до горестоящите им органи.

(3) Дейността на обществения посредник е насочена и към подобряване качеството и достъпността на административните услуги, предоставяни от   общината, и повишаване на правната култура на гражданите.

(4) Органите на местната власт и местното самоуправление оказват съдействие на обществения посредник за изясняване на жалбите и   сигналите, които са изпратени до него.

Чл.3а.(Нов с Р.№206, Пр.№12 от 26.06.2008г.) (изм. и доп. с Р. № 215, Пр. № 11 от 14.06.2012г.;) Общественият посредник се подпомага в дейността си от двама заместници.

                                  II. ПРИНЦИПИ

        Чл. 4. (1) В своята дейност общественият посредник се ръководи от  принципите за законност, независимост, обективност, безпристрастност,   справедливост, прозрачност, публичност, хуманност и толерантност.

(2) Общественият посредник:

1. Осигурява равни възможности на гражданите да защитят правата и   законните си интереси, независимо от техния пол, раса, националност,   етническа принадлежност, социален произход, възраст, материален статус,  политически пристрастия или религиозни вярвания;

2. Проявява обективност към случая, като изслушва страните и им   предоставя възможност за преразглеждане на позициите им и сключване на  споразумение.

III. ИЗБОР И МАНДАТ НА ОБЩЕСТВЕНИЯ ПОСРЕДНИК

Чл. 5. (1) За обществен посредник, действащ на територията на Община    Пловдив, може да бъде избран всеки пълнолетен, вменяем, неосъждан   български гражданин, срещу когото няма висящи наказателни производства, който има завършено висше образование – минимална степен бакалавър, пет  години общ трудов стаж по специалността му и е с постоянен адрес на  територията на Община Пловдив.

(2) Длъжността на обществения посредник е несъвместима с:

1. длъжност в държавната или общинска администрация;

2. длъжност по управление в търговско дружество или юридическо лице с   нестопанска цел;

3. членство в политическа партия или синдикална организация.

(3) (Нова с Р.№206, Пр.№12 от 26..6.2008г.) В едномесечен срок от избора  на Общинския съвет лице, което при избирането му за обществен посредник   заема длъжност по ал. 2 или членува в политическа партия или синдикална организация, подава молба за освобождаването му от заеманата длъжност,   съответно от членство и уведомява писмено за това Председателя на  Общинския съвет.

Чл. 6. (1) Общественият посредник на територията на Община Пловдив се  избира с решение на Общинския съвет – гр. Пловдив, след провеждане на  конкурс с кандидатите от специално създадена за целта временна комисия.

(2) Конкурсът се обявява публично чрез електронните и местни печатни  медии.

(3) За участие в конкурса кандидатите представят:

1. заявление;

2. автобиография;

3. свидетелство за съдимост;

4. диплома за висше образование (нотариално заверено копие);

5. копие от трудовата книжка/служебна бележка или документ,  удостоверяващ трудовия стаж;

6. декларация за липсва на обстоятелства, свързани с несъвместимостта  по чл. 5, ал. 2 от този Правилник;

7. концепция за дейността си като обществен посредник до три стандартни  страници.

 

Чл. 7. (1) В 30-дневен срок от публикуване на обявата кандидатите се явяват на интервю пред временна комисия, избрана с решение на Общинския съвет, в състав от седем общински съветника.

(2) Интервюто с кандидата за обществен посредник има за цел да провери и   оцени познанията му в правозащитната област и вижданията му за  взаимоотношенията между гражданите и местната власт.

(3) След проверка на формалните основания за заемане на длъжността и   качествата на явилите се на интервю кандидати, комисията извършва   класиране и мотивирано предлага на Общинския съвет кандидатурите за  приемане от Общинския съвет.

Чл. 8. (1) Общинският съвет – гр. Пловдив, избира обществения посредник   с явно гласуване с мнозинство 2/3 от общия брой на общинските съветници.

(2) Ако никой от предложените кандидати не бъде избран, в едномесечен   срок се провежда избор след нова процедура по подбор на кандидати за  обществен посредник.

(3) Пълномощията на избрания обществен посредник възникват по силата на  решението за избор на Общинския съвет. Общественият посредник встъпва в  длъжност след подписване на акт по встъпване и полагане на клетва пред   Общинския съвет на същото заседание, на което е избран.

(4) Клетвата е със следното съдържание: „Заклевам се да спазвам    Конституцията и законите на Република България и с всички свои действия   да защитавам обективно и безпристрастно правата и свободите на  гражданите на община Пловдив“.

(5) Трудовите правоотношения възникват от обявяване решението от  председателя на Общинския съвет по чл. 21а, ал. 4 от ЗМСМА.

(6) В тридневен срок общественият посредник сключва договор с Кмета на  Община Пловдив;

(7) (Променена с Р.№206, Пр.№12 от 26.06.2008г.) По предложение на  обществения посредник Кметът на общината назначава двамата експерти и   специалиста.

(8) (Нова с Р.№206, Пр.№12 от 26.06.2008г.) На същото или на следващо   заседание Общинският съвет, избира заместник на обществения посредник измежду кандидатите, отговарящи на формалните основания за заемане на  длъжността обществен посредник. В този случай Общинския съвет с явно  гласуване с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските  съветници избира предложения заместник-обществен посредник.

Чл. 9. Общественият посредник се избира за срок от 4 години, като не се допуска действието му за повече от два последователни мандата.

Чл. 10. (1) Общественият посредник се освобождава от длъжност при:

1. подаване на оставка пред Общинския съвет – гр. Пловдив;

2. изтичане на срока, за който е избран;

3. установяване на несъвместимост по чл. 5, ал. 2 от този Правилник;

4. трайна невъзможност за изпълнение на задълженията си за повече от

три месеца;

5. системно неизпълнение на задълженията си за повече от три месеца;

6. осъждане с влязла в сила присъда за умишлено престъпление от общ    характер;

7. смърт.

(2) Решението за предсрочно прекратяване на правомощията на обществения     посредник по ал. 1, т. 3, 4, 5 се приема от Общинския съвет с мнозинство  2/3 от общия брой на общинските съветници по искане на най-малко една  пета от тях. Основанията по ал. 1, т. 1, 6 и 7 се обявяват от Председателя на Общинския съвет на редовно заседание.

(3) При предсрочно прекратяване на правомощията на обществения посредник  Общинският съвет в същото заседание взема решение за откриване на  процедура по избор на обществен посредник.

(4) Изборът на нов обществен посредник се провежда не по-късно от два  месеца преди изтичането на срока, за който е избран действащият обществен посредник.

(5) Общественият посредник продължава да изпълнява правомощията си до  встъпване в длъжност на новоизбрания обществен посредник.

(6) (Нова с Р.№206, Пр.№12 от 26.06.2008г.) Разпоредбите на чл.10, ал.1, ал. 2, ал. 3, ал. 4 и ал. 5 се прилагат и при освобождаване на  заместника на обществения посредник.

              IV. ПРОИЗВОДСТВО ПО ПОДАВАНЕ НА ЖАЛБИ ДО ОБЩЕСТВЕНИЯ

                                   ПОСРЕДНИК

        Чл. 11. (1) Жалби и сигнали пред обществения посредник могат да подават физически и юридически лица във връзка с действията на органите на местното самоуправление и местната администрация на община Пловдив.

(2) По изрично искане на субекти с нарушени права жалби и сигнали могат   да подават синдикални организации и юридически лица с нестопанска цел, които осъществяват дейност в обществена полза.

(3) Посочените лица и организации подават жалби до обществения посредник   в случаите на:

1. нарушаване на изискванията за законосъобразност и правилност на   административните актове и действия на местните органи;

2. неспазване на процедури за издаване на административни актове и  предоставяне на административни услуги;

3. предоставяне на невярна или недостатъчна информация за упражняване  на правата и задълженията на гражданите и реда и условията за  извършване на административни услуги;

4. прояви на некомпетентност, недобросъвестност, мудност и незачитане   достойнството на гражданите.

Чл. 12. Правомощията на обществения посредник не се отнасят до:

1. вътрешна служебни отношения на органите на местна власт;

2. приватизацията и дейността на общинските дружества;

3. въпроси от личния живот на гражданите;

4. съдебни процедури.

Чл. 13. Общественият посредник няма право да представлява лицата, които  са се обърнали към него за защита пред съд или друга публична  институция.

Чл. 14. (1) Общественият посредник е длъжен да уведоми в двуседмичен  срок от получаване на жалбата от лицата какви мерки ще предприеме по  случая.

(2) В случай на отказ, в срока по предходната алинея, общественият  посредник е длъжен да изложи основанията за отказа и да препоръча други средства за постигане на желания резултат.

(3) За изясняване на фактическата обстановка общественият посредник  събира допълнителни данни от гражданите или засегнатите органи.

(4) Постъпилите жалби се завеждат в регистър.

Чл. 15. (1) Производството пред обществения посредник е безплатно.

(2) Общественият посредник осъществява контактите си с гражданите във    време и място, определени и публично обявени от него.

Чл. 16. За изпълнение на правомощията си обществения посредник:

1. извършва проверки по постъпилите жалби, които се отнасят до   отношенията граждани/организации на граждани – органи на местното  самоуправление;

2. посредничи между административните органи и засегнатите лица за   преодоляване на допуснати нарушения;

3. подава сигнали до органите на местното самоуправление и длъжностни    лица, когато констатира, че не се създават условия за реализиране на  законните права и интереси на гражданите;

4. отправя предложения и препоръки до органите на местното самоуправление и длъжностни лица за спазване на законността в административната практика и за отстраняване на последиците от нарушаването й, както и за отстраняване на причините за подобна практика;

5. прави предложения и препоръки за отстраняване на причините и  условията, които създават предпоставки за нарушения на правата и свободите на гражданите;

6. действа по своя инициатива, когато констатира, че не се създават необходимите условия за защита правата и свободите на гражданите;

7. има право да иска и получи навременна, точна и пълна информация от органите и техните администрации;

8. изразява публично мнение и становище, включително в средствата за   масово осведомяване;

9. осъществява взаимодействие с националния омбудсман, други обществени  посредници и други институции;

10. уведомява органите на МВР или на прокуратурата, когато има данни за  извършено престъпление от общ характер;

11. поддържа регистър на постъпили писмени и устни жалби и сигнали и тяхното движение.

Чл. 17. Общественият посредник е длъжен да не разгласява обстоятелства,   които представляват държавна, служебна, търговска тайна, както и лични данни за гражданите и техните организации, които са му станали известни във връзка с осъществяване на правомощията му.

Чл. 18. (1) При осъществяване на дейността си общественият посредник си  сътрудничи с Постоянните комисии към Пловдивския общински съвет.

(2) Общинският съвет – гр. Пловдив, изпраща на обществения посредник  приетите от него нормативни актове.

Чл. 19. (1) Органите на местно самоуправление са длъжни да оказват  съдействие на обществения посредник при установяване на нарушения на законосъобразността и правилността по жалбите на гражданите и техните  организации.

(2) Органите на местното самоуправление и длъжностните лица предоставят на обществения посредник изискваните от него сведения, документи или актове в 7-дневен срок или в същия срок го уведомяват за причината   поради, която не може да ги предоставят.

(3) Органите на местното самоуправление и длъжностните лица, до които са  отправени сигналите, предложенията и препоръките, са длъжни да ги разгледат в 30-дневен срок и да уведомят обществения посредник за    приетите от тях мерки.

(4) При неизпълнение на задълженията по предходната алинея общественият  посредник има право да уведоми писмено Кмета на общината и да иска   търсене на дисциплинарна отговорност от съответното длъжностно лице.

 

Чл. 20. (Променен с Р.№206, Пр.№12 от 26.06.2008г.) (изм. и доп. с Р. № 215, Пр. № 11 от 14.06.2012г.;)  При осъществяване на дейността си общественият посредник и заместниците на обществения посредник се подпомагат от експерт и специалист.

V. ЖАЛБИ

Чл. 21. Заинтересованите граждани, юридически лица и организации по чл.  11, ал. 1 и 2, сезират обществения посредник с жалба в случаите по чл. 11, ал. 3 от настоящия правилник.

Чл. 22. (1) В жалбата се посочват органът, до който се подава, името и  адресът на жалбоподателя, актът или решението, които се обжалват, органът, който ги е издал, оплакванията и искането на жалбоподателя.

(2) Към жалбата се прилагат и писмените доказателства, на които  жалбоподателят се позовава. С нея може да се иска събирането на   доказателства за факти и обстоятелства, които не са били взети предвид   при издаването на акта или са настъпили след издаването му. Жалбата  съдържа данни за подателя, нарушителя и обстоятелствата, при които е   извършено нарушението. Анонимни жалби не се приемат и не се разглеждат.

Чл. 23. За жалби, подадени устно, общественият посредник съставя  протокол, съдържащ данните по чл. 22 ал. 1.

VI. ФИНАНСОВИ УСЛОВИЯ

Чл. 24. (1) Дейността на обществения посредник и неговия сътрудник на    територията на Община Пловдив се финансира от бюджета на Общината.

(2) (Изм. с Р. № 529, Пр. № 22 от 18.12.2007 г., Изм. с Р. № 206,  Пр. № 12 от 26.06.2008г.; изм. и доп. с Р. № 69, Пр. № 8 от   17.03.2011г.) (изм. и доп. с Р. № 215, Пр. № 11 от 14.06.2012г.;) Обществения посредник получава основна заплата, която е процент (%) от основната заплата на Председателя на Общинския съвет и се определя с решение на Общинския съвет. Заместниците на обществения посредник получават основна заплата в размер на 90% от основната заплата на Обществения посредник. Годишният платен отпуск на Обществения посредник и на Заместниците на обществения посредник е в размер на 22 (двадесет и два) работни дни. За периода, през който Общественият посредник ползва годишния си платен отпуск или отпуск при временна неработоспособност, дейността му се изпълнява от заместник-обществен посредник.

(3) Кметът на общината осигурява помещения и необходимото оборудване за     дейността на обществения посредник.

(4) Общественият посредник представя в нормативно установените срокове план-сметка на необходимите средства, която включва трудови     възнаграждения, средства за издръжка на офиса и други необходими и  присъщи разходи. План- сметката се включва в проекта за бюджет на Община   Пловдив и се утвърждава от Общинския съвет.

VII. ОТЧЕТНОСТ И ОТГОВОРНОСТ

Чл. 25. (1) За постъпилите жалби и становищата си по тях на всеки шест      месеца общественият посредник изготвя и представя на Общинския съвет -   гр. Пловдив, и Кмета на Община Пловдив анализ.

(2) Изводите от анализа се представят и пред средствата за масово    осведомяване при спазване на законовите ограничения за конфиденциалност

Чл. 26. Общественият посредник представя годишен отчет пред Общинския       съвет за дейността си през предходната година не по-късно от 15 февруари    на съответната календарна година.

Чл. 27. Годишният отчет на обществения посредник съдържа:

1. информация по постъпилите жалби и сигнали;

2. резултат от приключилите проверки по постъпили жалби и сигнали;

3. информация за разрешени случаи;

4. обща информация за подадените жалби, по които проверките не са

приключили;

5. информация за случаите, при които намесата на обществения посредник е

останала без резултат и причините за това;

6. информация за направените предложения и препоръки, както и дали са

били взети предвид;

7. данни за отправените предложения, препоръки и мерките, предприети във

връзка с тях;

8. становище за прилагането на средствата за защита на законните права и

интереси на гражданите;

9. предложения за подобряване на административните услуги, предоставяни

от общината;

10. резюме.

Чл. 28. (1) Кметът на Община Пловдив внася становище по годишния отчет      на обществения посредник.

(2) Общинският съвет – гр. Пловдив, разглежда и обсъжда годишния отчет    на обществения посредник до 31.03 на календарната година.

(3) При несъгласие с изводите на годишния отчет на обществения     посредник, Общинският съвет – гр. Пловдив, прави препоръки за      подобряване на дейността му с решение.

Чл. 29. Отчетът на обществения посредник и решението на Общинския съвет    – гр. Пловдив, се предоставят на разположение на гражданите на Община      Пловдив и се публикуват на електронната страница на Община Пловдив.

 

Чл. 30. Общественият посредник носи отговорност пред Общинския съвет за:

1. неспазване на този правилник;

2. нарушаване правата и интересите на гражданите;

3. нарушаване изискванията за конфиденциалност;

4. прояви на незаинтересованост и необективност.

VIII. ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§1. (Изм. с Р. № 529, Пр. № Пр. № 22 от 18.12.2007 г., Изм. с Р.№206,   Пр.№12 от 26.06.2008г.) За всички неуредени въпроси по дейността на   обществения посредник се прилагат разпоредбите на Административно     процесуален кодекс.  За всички неуредени въпроси за дейността на заместник-обществения   посредник се прилагат разпоредбите, отнасящи се до обществения    посредник.

§ 2. Правилникът влиза в сила в деня на приемането му от Общинския съвет   – град Пловдив, с Решение № 261 по Протокол № 18 от 6.10.2005 г